HOME
 
MADE BY MAYA
 
ABOUT
 
GALLERY
 
 

bunga harum malam?
Tuesday, April 27, 2010
Posted on 1:15:09 PM | 25 Comments

kat rumah saya tak banyak bunga. hasil dari tahap kerajinan saya yang kurang tu lah kan. dulu masa mula-mula duduk rumah ni memang banyak jugak, sebab, mase tu saya tak sentuh mesin jahit lagi. sekarang yang tinggal yang tanam kat tanah je. pasu-pasu dah banyak diterbalikkan kat belakang tu. haha! dasar rajin siram pokok. sesuai lah.

jiran saya kata nama bunga ni bunga harum malam. tapi saya tengok dalam pilem yang maya karin berlakon tu, bunga harum sundal malam tu macam lain? ke sebab ada nama tengah? yang ni sebab menjalar, jadi dia takde nama tengah?

bila balik malam-malam, memang bau bunga ni kuat. sedap sangat baunya, ada macam bau bunga melati sikit. waktu pagi pun baunya sedap. lagi-lagi kalau lepas hujan.

lama dah saya tanam pokok bunga ni. sejak duduk sini. mula-mula dulu, nak bagi dia naik menjalar ke atas tu sikit punya susah. jenuh juga saya susun-susun paku kat tiang tu dan ikat-ikat batangnya pada tiang. nak naik seinchi pun lama betul rasanya. tapi sekarang, bila dah naik memang nak selalu kene trim. lepas trim mesti berbunga lebat.

gambar-gambar atas ni gambar terbaru. gambar bawah ni saya ambik tahun lepas. masa ni tengah merimbun bunganya. memang sangat wangi. dua gambar atas tu saya ambil guna compact camera yang saya beli 3 tahun lepas. yang bawah guna dslr. kan saya dah kata, sama jer....

sekarang saya dah jumpa namanya. bunga akar dani kata en gugle. ada kene-mengena ke dengan dani? siapa dani? kalau bunyinya akan-akan malus domestica™ sedap jugak, kan? hehehe...

ok. nama scientificnya adalah Quisqualis Indica. sedap nama dia, jangan main-main.


My Garden | 25 Comments
 

rina says ...
  dani adalah bekas kekasih maya yang mana sedang meroyan sebab maya telah dinikahkan dengan adam. hahaha

faham??? tak faham??? layannnn

Reply | Posted on 4/27/2010 2:04:33 PM
 
maya replies ...
  aiyohhh!! mane2 aku bace review adamaya nih.. nak kene tengok jugak ke? lama lagi tak nak abis? tak sanggup tunggu cerita lama-lama weeiii...

eh? betul tak?

Reply | Posted on 4/27/2010 2:07:58 PM
 

MR says ...
  Hahahahah... malus domestica!
vangger lah perempuan melbourne ittew membacanya :-p

berseni sungguh tgn kamu pn maya, jahit buleh, tanam pokok pon buleh!

Reply | Posted on 4/27/2010 2:11:57 PM
 
maya replies ...
  hehehe... lepas ni saya nak guna nama quisqualis indica lah, mana tau buleh duk melbourne pulak.. wakakaka!

Reply | Posted on 4/27/2010 2:41:14 PM
 

TTM replies ...
  wajib vanggaaaa okehhhh!! hahahaha

adohai Maya..ai ni bab tanam pokok mmg fail..habis semua mati..hilang pun ader..

cantik betul bunaga susah nak sebut tu ye..

Reply | Posted on 5/2/2010 7:04:07 PM
 

diesha says ...
  ooo dani..saya kenal dani tu..hari2 layan citer tu...feveret saya ngan suami n anak2 juga...muahaha kelua topik asal hehe...

Reply | Posted on 4/27/2010 2:19:11 PM
 
maya replies ...
  banyak sungguh keserasiannya.

asal nama bunga? harum malam.
macam? cerita harum sundal malam.
pelakon cerita harum sundal malam? maya.

tapi, nama betul bunga? akar dani.
siapa dani? bekas kekasih maya.
dalam cerita? adamaya.

last sekali, ni blog siapa? maya.

ada berapa maya kat sini?
wakakaka.. faham ke?

Reply | Posted on 4/27/2010 2:46:01 PM
 

rina replies ...
  wah wah wah...

Reply | Posted on 4/27/2010 3:08:27 PM
 

diesha replies ...
  uiks......haha macamana maya leh terpikir tu semua ekk hehe..betullah kan...heheee :D betul betul....tapi dani tak ensem hehe...sib baik adam ensem dan baik ati..huhu..(wah panjang plak..sori maya..terlebih sudah) haha

Reply | Posted on 4/28/2010 12:15:13 AM
 

d u r a says ...
  dulu ada keluaran setem pasal bunga2 nadir dan ada bunga akar dani ni.
saya ingat bunga ni pompuan, rupanya dia lelaki sebab nama dani. patut nama dania.

Reply | Posted on 4/27/2010 2:50:35 PM
 
maya replies ...
  hakhakhak.... sekarang bunga pun buleh lelaki.. keke..

ha'ah.. saya jumpa pasal setem tu masa mencari-cari nama betul bunga ni tadi..

http://www.malaysiafound.com/firstday081009/

macam-macam jumpa.. tq!

Reply | Posted on 4/27/2010 3:33:31 PM
 

fawa says ...
  masa saya sek ren dulu....di belakang bangunan kelas saya ada...kawasan tinggal....jadi pada pagar zink disekelilingnya...sungguh banyak bunga ni maya...ohhh mmg di awal pagi baunya sungguh harum...malam hari mk lebih harumlagikan....masa tu plus udara segar di waktu pagi...emmmm bestnya...tp la ni kawasan tu dah membangun...bangunan sekolah itu pun dah berubah....

ho ho ho dani itew....dari tak minat terus, terus aku sangkut setiap petang,,,,dani tu sengal...la

Reply | Posted on 4/27/2010 5:03:33 PM
 
maya replies ...
  saya pun suka sangat baunya... bila lalu tu memang cium2 bunganya.. haha!

tapi tak seram ke wangi2 kat bangunan tinggal? huhuu... sib baik belakang sekolah, bukan asrama kan. hehe..

saya ni, daripada tak kenal dani, saje2 tanya siapa dani, rupanya, betul2 nama dani tengah glemer sekarang.. terus nak tengoklah ada maya.. muahaha.. eh, sape belakon jd dani?

Reply | Posted on 4/27/2010 5:41:03 PM
 

fawa says ...
  dani yg ntah hapa2 tu...hi hi tp tgk juga
sapa lagi kalu bukan faizal x-hb nana bola2 api tu...

the negatifnya...dani bukan lelaki baik..


oh ya...bangunan tgl tu tak rupa scary walaupun dah lama....ntah x penah terpikir lak...agaknya sampai sekolah dah cerah...saya suka cantum bunga tu rangkaikan jadi rantai...hu hu

Reply | Posted on 4/27/2010 8:42:24 PM
 
maya replies ...
  oo.. saya pun baru tau husband nana tu pelakon.. kekeke..

wah best! nanti nak ajar melly buat rantai lah...

Reply | Posted on 4/28/2010 9:52:54 PM
 

m-i-o says ...
  quisqualis indica? haihh. ejaannya macam alfonso de albuquerque pulak. padahal takde kena mengena. kahkahkah!

haishh. tersedak2 malus domestica kerana disebut2 dek penanam quisqualis indica. huhuhu. tergeliat jari nak menaip nama saintifik pokok ni.

dahsyat ok! sempat menanam-nanam pokok pulak dah (sambil terkenang heliconia pendulus ku yg nyawa2 ikan). ohhh....lupa pulak nak siram pagi tadi!

Reply | Posted on 4/28/2010 12:07:36 PM
 
maya replies ...
  ler.. pegi taip ke nama quisqualis indica tu? saya copy paste je.. patut senang... wakakaka.. tapi biase lah, bila copy paste, pandang tempat lain je terus lupa apa nama dia.. kekeke..

dulu saya ada heliconia gak, dan beberapa pokok lain.. dah selamat dah.. ini lah saki-baki yg tinggal. kesian, kan?

Reply | Posted on 4/28/2010 9:51:00 PM
 

TTM replies ...
  Wajibbbb tersedak-sedak!! hahahaha

Reply | Posted on 5/2/2010 7:01:20 PM
 

lyein says ...
  maya, aku nak bunga neh tanam kt umah bleh tak?? cane nk amik kt umah ko?? mil aku mmg tgh menggila tanam pokok bunga..mesti dia sker bunga ni sbb wangi..

Reply | Posted on 4/28/2010 1:37:39 PM
 
maya replies ...
  erk... nak tanam ni kene ade anak.. kat umah aku takde anak dia.. aku beli ari tu kat neseri area kota damansara tu jer... pokok murah2 jer ni... :D

Reply | Posted on 4/28/2010 9:54:35 PM
 

fazya says ...
  rasanya nama melayunya bunga kesidang kot..

Reply | Posted on 4/28/2010 2:22:20 PM
 
maya replies ...
  masalah saya kan, bukan je nama ikan saya tak tau.. nama bunga pun lemah.. akar dani saya tak pernah dengar, bunga kesidang pun saya tak pernah dengar... hehehe...

eh.. search bunga kesidang kat gugle cam lain pulak bunganya..

Reply | Posted on 4/28/2010 9:56:53 PM
 

lyein says ...
  aku sll gak g neseri bakang kd tu yg ke arah rri...taktau nama bunga jalar2 ni and tak pernah nampak..nnt aku g carilah...hehehe..tq

Reply | Posted on 4/29/2010 5:37:47 PM
 

atan says ...
  Juga dikenali sebagai "Drunken Sailor"

Reply | Posted on 12/2/2010 3:27:40 PM
 

atan says ...
  Juga dikenali sebagai "Drunken Sailor"

Reply | Posted on 12/2/2010 3:27:54 PM
 

 
 
Add your comment
Name:
Email:
Link URL:
Your Comment:
Verification: 14 + 4 =
 

 
Creative Commons License Except where otherwise noted, content on this site is licensed under a Creative Commons Attribution 3.0 License

© My CrazyArtZone 2007-2017. All Rights Reserved. Proudly sponsored and hosted by Net Onboard Virtual Dedicated Server