HOME
 
MADE BY MAYA
 
ABOUT
 
GALLERY
 
 

Kampungku Indah Permai
Wednesday, December 07, 2011
Posted on 12:49:56 PM | 5 Comments

Kali ni saya mahu bercerita tentang kampung halaman saya, tempat jatuh lagi di kenang dari sejak zaman kanak-kanak sampai ke anak dara sampai ke jadi tunang dan isteri orang, sampai ke dalam pantang dan beranak dua, yang sekarang cuma tinggal kenangan.

Mula-mula saya mahu bercerita tentang sawah.

Ini jalan masuk ke kampung saya. Emmm.. Tapi sebenarnya ada banyak jalan masuk. Ini salah satu je. Saja nak bagitau, kampung yang sama dengan Nur Amina, dalam Nur Kasih. :)


Ini sawah di kala menghijau.


Ini sawah bila menguning. Dah sampai masa untuk menuai.
Ok. Tak berapa nak kuning. Mungkin kena tunggu seminggu dua lagi.

Pokok padi yang baru saja lepas dituai.

Selepas menuai, sawah akan dibiarkan dalam sebulan. Lepas tu sawah akan di bajak, untuk penanaman padi semula. Masa ni lah banyak burung datang mencari rezeki hasil dari tanah yang baru digembur.


Masukkan air dulu sebelum padi di tanam.
Jadi macam tasik. Cantik bila berombak ditiup angin.


Ini mesin penanam padi. Dulu tabur je.
Sekarang pakai mesin, jadi tersusun rapi macam pakai kuku kambing zaman dulu-dulu masa saya kecik-kecik, join berlumpur dan masuk sampan padi.

Dan putaran pun bermula, untuk 6 bulan lagi.. :)

Ah... Rindunya bau sawah.


Apa perasaan saya? Sedih memang sedih.
Besar pengorbanan. Besar cabaran.
Setiap yang terjadi, ada hikmahnya.

Life goes on. We moved for good.
Thank you, Allah.

To be continued...


Corat-Coret, Kisah Saya | 5 Comments
 

Sue says ...
  Salam Kak Maya..
Waaaa..teringat kampung juga. Sue pun duduk rumah tepi sawah..Pemandangan dikelilingi sawah padi...Waaa..teringat2 kedamaiannya....

Reply | Posted on 12/8/2011 7:57:35 AM
 
maya replies ...
  salam sue...
kan.. rasa tenang je tengok sekeliling... tgk pokok goyang kena tiup angin.. damai jer rasa..

Reply | Posted on 12/8/2011 11:35:43 AM
 

zuzu says ...
  wah... best nyer kg u... mesti kalu ptg2 angin sepoi2 bahasa.. dgn pemandangan yg menhijau...

Reply | Posted on 12/8/2011 10:50:19 AM
 
maya replies ...
  zuzu, time angin sepoi2 datang memang seronok... time xde angin panas teramat.. haha!

Reply | Posted on 12/8/2011 11:36:39 AM
 

Do compression socks help with Achilles tendonitis? says ...
  This post is in fact a pleasant one it assists new the web viewers, who are wishing in favor of blogging.

Reply | Posted on 9/3/2017 5:31:54 AM
 

 
 
Add your comment
Name:
Email:
Link URL:
Your Comment:
Verification: 1 + 1 =
 

 


Creative Commons License
Except where otherwise noted, content on this site is licensed under a Creative Commons Attribution 3.0 License

My CrazyArtZone 2007-2017. All Rights Reserved. Proudly sponsored and hosted by Net Onboard Virtual Dedicated Server