HOME
 
MADE BY MAYA
 
ABOUT
 
GALLERY
 
 

si pembela hujan
Saturday, July 04, 2009
Posted on 12:58:51 AM | 7 Comments

orang kata, selalunya Tuhan bagi yang buruk dulu sebelum dapat yang baik. tapi mereka lupa, yang nampak buruk tu lah yang selalunya sangat berguna. dari yang buruk itulah kita banyak belajar.

kita selalu pandang pada kesenangan. bangga dengan kelebihan yang sebenarnya tak seberapa. sampai kita benci pada kesusahan. walhal, kesusahan itu lah yang paling banyak mengajar kita tentang hidup, tentang apa-apa saja. kesusahan itulah yang buatkan kita sampai kepada kesenangan yang kita cari-cari.

orang selalu kata, kadangkala Tuhan hilangkan sekejap matahari, kemudian Dia datangkan pula hujan, guruh serta kilat... puas kita menangis mencari mana matahari... rupa-rupanya Tuhan mahu menghadiahkan kita pelangi.

orang selalu memuja-muji pelangi. tapi kenapa orang selalu salahkan hujan? bukankah datangnya pelangi tu cuma selepas turunnya hujan. sebab sifat turunnya hujan itu bersama petir dan kilat kah yang buatkan hujan nampak sangat bersalah?

memang orang selalu lupa, hujan itulah yang menyuburkan hidupan di muka bumi ni. dari hujanlah air yang kita minum hari-hari. dari hujanlah sungai tak berhenti mengalir. hujan juga yang menyejukkan muka bumi.

mampukan kita hidup dengan hanya melihat pelangi?

kalau lilin sekadar membakar diri menerangi orang lain. lagi kasihan si hujan, dikutuk, dimarah, dicaci, ditangisi, dipersalahkan dan akhirnya dilupakan, demi hidup orang lain.

"Dan Dia lah (Allah) yang menghantarkan angin sebagai pembawa berita yang menggembirakan sebelum kedatangan rahmatnya (iaitu hujan), hingga apabila angin itu membawa awan mendung, Kami halakan dia ke negeri yang mati (ke daerah yang kering kontang), lalu Kami turunkan hujan dengan awan itu, kemudian Kami keluarkan dengan air hujan itu berbagai-bagai jenis buah-buahan. Demikianlah pula Kami mengeluarkan (menghidupkan semula) orang-orang yang telah mati, supaya kamu beringat (mengambil pelajaran daripadanya) ."
Al-A'raf, Ayat 57


Corat-Coret, Ceritus | 7 Comments
 

rina says ...
  dlm barn buddy ada ujan tak...

Reply | Posted on 7/4/2009 8:19:58 AM
 

maya says ...
  takde.. semua kene siram sendiri.. tapi bagus, buleh naikkan mata.. tolong siram kebun orang pun dapat mata..

Reply | Posted on 7/4/2009 9:17:03 AM
 

wan says ...
  seperti kata dr fadzilah kamsah - sebelum datang kehebatan, Allah akan kasi kita ujian. Kita takkan jadi orang yg hebat kalau tak melepasi dugaan dan ujian. jangan tengok musibah dan masalah sebagai satu kesusahan semata sebab itulah cara kita untuk belajar menjadi orang yg hebat. Orang yg tak ada masalah, selalu senang, akan jadi lembik dan manja.

Dan ustaz danial kata pulak, kita manusia selalu bermegah dan berseronok bila ada kesenangan, tapi kita perlu ingat, selepas kesenangan akan datang kesusahan. Jadi perlu risau sebab setiap kesenangan akan disertakan kesusahan. Dan roang yg selalu bersedih dengan kesusahan sampai nak bunuh diri dan macam2, tak perlu terlalu bersedih, ingatlah setiap kesusahakan akan disertakan dengan kesenangan.. Allah Maha Adil..

Renung-renungkan dan selamat beramal (tu kata ustaz danial gak hehehe)

Reply | Posted on 7/4/2009 11:29:41 AM
 

deemumtaz says ...
  yup.. tul tu... Tapi saya peminat hujan. Betul! terutama kalau di malam hingga subuh hari... bestnyer tidur diulit kesejukan sampai kadang2 tu kantoi.. hehehe.. kantoikan diri... x malu..

Reply | Posted on 7/4/2009 3:46:18 PM
 

rina says ...
  wanz... eh.. itu bkn kata2 fofular dr ustaz izi kat hotfm ke... hehehe

Reply | Posted on 7/4/2009 9:35:14 PM
 

maya says ...
  wan,
mekasih... sejuk rasa bace tazkirah nih...

deemumtaz,
hehe.. hujan bila malam memang syok... nyaman je rasa..

rina,
dapat bayangkan intonasi tu, tapi tak tahu namanya yang betul..

Reply | Posted on 7/5/2009 12:29:13 AM
 

Wan says ...
  eh bukan ustaz danial ke nama dia? Alamak silap

Reply | Posted on 7/5/2009 9:02:23 AM
 

 
 
Add your comment
Name:
Email:
Link URL:
Your Comment:
Verification: 8 + 10 =
 

 


Creative Commons License
Except where otherwise noted, content on this site is licensed under a Creative Commons Attribution 3.0 License

My CrazyArtZone 2007-2017. All Rights Reserved. Proudly sponsored and hosted by Net Onboard Virtual Dedicated Server