HOME
 
MADE BY MAYA
 
ABOUT
 
GALLERY
 
 

Melly dah darjah satu.
Wednesday, January 08, 2014
Posted on 5:21:42 PM | 2 Comments

Pejam celik. Pejam celik. Pejam lagi. Celik lagi.
Melly dah pun masuk darjah satu.

Hari pertama memang excited. First time beratur pada perhimpunan. Alhamdulillah. Tak ada banyak masalah. Dah biasa sekolah kan. Cuma Melly cakap, dia sedih sikit. Sebab nak duduk dekat mama. Perjalanan hidup masih panjang, Melly.

Si Marsya budak yang duduk sebelah Melly siap check beg Melly. Keluarkan semua buku tulis yang saya bawakkan. Lepas tu dia tolong tuliskan nama kelas untuk semua buku Melly tu. Sebenarnya saya saja tinggalkan space biar Melly tulis sendiri. Marsya dah tak sabar agaknya. Haha..

Masa rehat pagi Melly makan bekal. Tapi Melly makan lambat, sempat makan dua ketul nugget je. Melly kena belajar makan laju-laju tapi jangan sampai tercekik. Masa rehat sekolah petang Melly beli nasi goreng sendiri sebab saya sampai sekolah untuk waktu rehat dah terlambat. Melly beli air sendiri.

Hari kedua sekolah, Melly dah survive sendiri. Rehat saya tak datang jenguk. Tengahari ke transit pun saya tak follow. Rehat petang pun saya tak tengok. Cuma bila balik saya suruh Melly update.

Rupanya duit Melly yang bawak dari pagi dah hilang. Masa nak ke sekolah petang, Melly bagitau abang, abang bagi RM1.50. Pandai abang. Abang dah pandai pegang tanggungjawab. Balik rumah tak mengadu pun duit kurang ke apa. Good job abang.

Hari ketiga sekolah, Melly kata Melly tak belajar kat sekolah petang sebab Melly terbawak beg sekolah pagi. Haha.. Belum kenal beg lagi. Tak apelah. Ustazah tak marah pun, Melly kata.

Hari kelima Melly menangis masa bersiap ke sekolah. Saya tanya kenapa.
Jawapnya "Melly tak nak sekolah."
"Ada orang kacau Melly ke?"
Melly geleng sambil jawab, "Melly ngantuk. Melly nak tidooo.."
Oh..

Nasib baik Melly jenis senang dipujuk. Terus semangat pergi sekolah.

Ya Allah, Ya Tuhan Kami,
Ikhlaskan hati anak anak kami untuk mempelajari ilmu Mu. Tetapkan niat dihati mereka agar apa yang mereka lakukan ini semata-mata kerana Mu ya Allah.

Ya Allah,
Kami mohon kepada Mu, permudahkanlah mereka faham apa yang diajar oleh guru-guru mereka ketika mereka berada di dalam kelas. Lapangkanlah dada mereka untuk menerima ilmu Mu ya Allah.

Amin.


Corat-Coret, Anak-anak Kita, Ceritus | 2 Comments
 

ayu says ...
  nangess pulak saya baca. how I wish nk start my own journel ngan anak2. angan2 yg berangan sampai ke sudah. hahahah

Be good Melly :)

Reply | Posted on 1/9/2014 11:55:21 AM
 

fydfaisal says ...
  dh besar anak dara ni...

Reply | Posted on 2/8/2014 12:53:24 AM
 

 
 
Add your comment
Name:
Email:
Link URL:
Your Comment:
Verification: 1 + 1 =
 

 


Creative Commons License
Except where otherwise noted, content on this site is licensed under a Creative Commons Attribution 3.0 License

My CrazyArtZone 2007-2017. All Rights Reserved. Proudly sponsored and hosted by Net Onboard Virtual Dedicated Server